МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ФУНКЦІОНУВАННЯ ШТУЧНОГО ЗСУВУ ПОВІТРЯНИХ МАС В АТМОСФЕРІ

  • Yu. Danilov
  • V. Stadnik
Ключові слова: штучний зсув повітряних мас, ударна хвиля, динаміка руху, літальний апарат, диференціальне рівняння

Анотація

Штучний зсув повітряних мас (ШЗПМ), спричинений вивільненням великої кількості енергії в повітряному просторі, є аналогом природного зсуву вітру, але може бути набагато потужнішим. Штучний зсув повітряних мас розглядається як зсув вітру синусоїдального типу, описаного відповідною системою диференційних рівнянь зміни газодинамічних характеристик навколишнього середовища при потужних вибухах. Він може мати значний вплив на стійкість та керованість, зміну маневрових можливостей і траєкторії літального апарату. Мета статті – провести аналіз проведених досліджень формування ШЗПМ та моделювання цього явища в атмосфері з отриманням результатів зміни основних характеристик. Запропонована математична модель цього явища для дослідження впливу його на динаміку руху літального апарату дозволила провести чисельний експеримент. Це в подальшому дасть змогу відпрацювати рекомендації по зменшенню впливу штучного зсуву повітряних мас та запобіганню попадання в зони його рушійної дії. Можливе застосування цього явища для зменшення ефективності дій авіації противника.

Завантаження

Дані про завантаження поки що недоступні.

Посилання

1. Корочкін О.А. Ураження аеродинамічних літальних апаратів за рахунок зсуву повітряних мас при потужних вибухах / Корочкін О.А., Литвинчук М.І., Костаков А.Г.// Збірник наукових праць Харківського військового університету. – Випуск №3(41) –2002. – с.151‒153.
2. Колодяжний О.І. Моделювання небезпечних зон впливу штучного зсуву повітряних мас на динаміку руху високоманевреного літака. / О.І. Колодяжний, О.І. Тимочко. // Системи обробки інформації, – 2017. Вип. 1(147). – С. 80-87.
3. Иванов А. Н. Исследование обтекания конических тел нестационарным потоком газа за сферической ударной волной. / А. Н. Иванов // – Труды ЦАГИ, 1983. – Вып. 2184 – С. 3-26.
4. Иванов А. Н. О действии нестационарного потока газа на плоскую пластину. / А. Н. Иванов // Труды ЦАГИ, 1983. ― Вып 2184 ― С. 27–33.
5. Ляхов В.Н. Воздействие ударных волн и струй на элементы конструкций. / В.Н. Ляхов // М.: Машиностроение. 1989. – 392 с.
6. Ранцан Я .Я. Динамическая реакция самолёта при воздействии двумерного поля скорости вертикального порыва ветра./ Я. Я. Ранцан // Научно-методические материалы по аэроупругости летательных аппаратов. – 1983. Вып. 1302. – С. 108-115.
7. Трунов О. К. Влияние сдвига ветра на взлет и посадку самолетов. / О. К. Трунов, Л. И. Журавлев. ― М.: ГосНИИ ГА, 1979. ― 148 с.
8. Обрубов А. Г. Динамика самолёта в условиях сдвига ветра. / А. Г. Обрубов, В. Е. Грязин // Труды ЦАГИ. ― 1983. ― Вып. 2163. ― С. 3–24.
9. K. R. Goff. Wind and wind shear Tech Center FAR. / K. R. Goff. Wist Poc 2 ICAO Monterial, 1981. ― 284 с.
10. Руководство по сдвигу ветра на малых высотах Doc9817 AN/449, ICAO, 2005. ― 258 с.
11. Макеев В.И. Математическая модель динамики полёта летательных аппаратов в возмущённой среде. / В.И. Макеев, Н.Н. Ляпа, С.П. Латин, П.Е. Трофименко // – Электронное моделирование, – 2011. Т.33 №6. – С. 19-32.
12. Лойцнянский Л.Г.. Механика жидкости и газа / Л.Г. Лойцнянский // Издание 7-е, исправленное. – М.: ДРОФА, 2003.–840 с.
13. Руководство по стандартной атмосфере ИКАО с верхней границей, поднятой до 80 километров (262 500 футов). Doc.7488/3. ― Третье изд. ― ICAO, 1993. ― 305 c.
14. Селиванов В. В. Взрывные технологии / В. В. Селиванов, И. Ф. Кобылкин, С. А. Новиков. ― 2-е изд., перераб. и доп. ― М: Издательство МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2014. ― 519 с.
15. Зельдович Я. Б. Физика ударных волн и высокотемпературных гидродинамических явлений. / Я. Б. Зельдович, Ю. П. Райзер. ― М.: Наука, 1966. ― 686 с.
16. Механическое действие ядерного взрыва / [Архипов В. Н., Борисов В. А., Будков A. M. и др.]. — М.: ФИЗМАТЛИТ, 2003. — 384 с. ― ISBN 5-9221-0261-3.
17. Фатеев В. Н. Физическое и математическое моделирование усиления ударных волн: дис. на соискание ученой степени канд. физ.-матем. наук. Спец. 01.02.05 / Фатеев Владимир Николаевич. ― Т., 2011. ― 110 с.
18. Седов Л. И. Методы подобия и размерности в механике. Издание девятое, переработанное. / Л. И. Седов. ― [Изд. 9, перераб.]. ― М.: Наука, 1981. ― 448 с.
19. Kuchuk G., Kovalenko A., Komari I.E., Svyrydov A., Kharchenko V.. Improving big data centers energy efficiency: Traffic based model and method. Studies in Systems, Decision and Control, vol 171. Kharchenko, V., Kondratenko, Y., Kacprzyk, J. (Eds.). Springer Nature Switzerland AG, 2019. Pp. 161-183. DOI: http://doi.org/10.1007/978-3-030-00253-4_8
20. Svyrydov, A., Kuchuk, H., Tsiapa, O. (2018), “Improving efficienty of image recognition process: Approach and case study”, Proceedings of 2018 IEEE 9th International Conference on Dependable Systems, Services and Technologies, DESSERT 2018, pp. 593-597, DOI: http://dx.doi.org/10.1109/DESSERT.2018.8409201
21. Barkovskа O., Serdechnyi V. Control model of data stream transmitted over a network based on proxying technology // Informatics Control Measurement in Economy and Environment Protection. – 2018. – Vol. 8, No. 1. – P. 8-11.
22. Barkovska O. Yu., Kazmina D. R., Rosinskyi D. M., Slabouz V. V., Intellectualization of the smart house system (the agentoriented approach) // Збірник наукових праць ФМФ ДДПУ. - Слов'янськ, 2019. – Вип. 9. - С. 69-74.
23. Прандтль Л. Гидроаэромеханика. / Л. Прандтль. ― М.: Изд-во иностранной литературы, 1951. ― 576 с.
Опубліковано
2019-09-11
Як цитувати
Danilov Yu. Моделювання процесу функціонування штучного зсуву повітряних мас в атмосфері / Yu. Danilov, V. Stadnik // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2019. – Т. 4 (56). – С. 49-52. – doi:https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.4.049.
Розділ
Інформаційні технології