МЕТОД ПРОЕКТУВАННЯ ТА СИНТЕЗУ ІНФОРМАЦІЙНИХ МОДЕЛЕЙ ДЛЯ ОЦІНКИ ОБСТАНОВКИ В АВТОМАТИЗОВАНИХ СИСТЕМАХ УПРАВЛІННЯ ПОВІТРЯНИМ РУХОМ

  • M. Pavlenko
  • M. Petrushenko
  • S. Shylo
  • I. Borozenec
  • O. Dmitriyev
Ключові слова: ситуація обстановки, діяльність операторів, відображення, інформаційний елемент

Анотація

В статті викладено результати досліджень, присвячені питанням проектування та синтезу інформаційних моделей, що є необхідною складовою системи інформаційного забезпечення осіб, які приймають рішення в автоматизованих системах управління повітряним рухом. Наведено аналіз можливих структур побудови інформаційних моделей та запропоновано для порівняно простих умов обстановки використовувати лінійну або ієрархічну структури. Для врахування можливих змін ситуацій обстановки, що призводять до необхідності суттєвого зростання обсягу інформації для відображення, доцільно використовувати комбіновану структуру інформаційної моделі. Наведено співвідношення, які надають можливість оцінити характеристики структури інформаційних моделей на етапі їх ергономічного проектування і визначити кількість інформаційних елементів в одній програмі відображення з урахуванням мінімізації часу пошуку заданих елементів. Наведено можливі варіанти спільного використання засобів відображення інформації як індивідуального так і групового та колективного користування. Запропоновано структуру процесу та послідовність і зміст операцій при розробці вимог до форми інформаційних елементів. Наводяться дослідження ефективності використання різних форм подання інформаційних елементів. В підсумку наводяться структура, зміст та послідовність етапів методу проектування і синтезу інформаційних моделей для інформаційної підтримки прийняття рішень з оцінки обстановки, який на відміну від існуючих враховує етапи діяльності та специфіку задач, що вирішуються операторами в автоматизованих системах управління повітряним рухом.

Завантаження

Дані про завантаження поки що недоступні.

Посилання

1. Nolan, M. (2010), Fundamentals of air traffic control, Cengage learning.
2. Card S. K. The psychology of human-computer interaction. – CRC Press, 2018. – 513 р.
3. Mattsson S. Towards increasing operator wellbeing and performance in complex assembly. – Department of Industrial and Materials Science, Chalmers University of Technology, 2018. – 64 р.
4. Isaac A. R., Ruitenberg B. Air traffic control: human performance factors. – Routledge, 2017. – 365 р.
5. Szalma J. L. On the application of motivation theory to human factors/ergonomics: Motivational design principles for human–technology interaction //Human Factors. – 2014. – Т. 56. – №. 8. – С. 1453-1471.
6. Reason J. Managing the risks of organizational accidents. – Routledge. 2016. – 252 р.
7. Dehais, F., Causse, M., and Tremblay, S. Mitigation of conflicts with automation use of cognitive counte rmeasures. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society 53, 5 (2011),448–460.
8. Walter Bich. Evolution of the ‘Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement’ / Walter Bich, Maurice G. Cox, Peter M. Harris. // Metrologia. – 2006. – № 43. – P. 161-166.
9. Insaurralde C. C., Blasch E. Ontological knowledge representation for avionics decision-making support //2016 IEEE/AIAA 35th Digital Avionics Systems Conference (DASC). – IEEE, 2016. – С. 1-8.
10. Математические основы эргономических исследований: монография / П. Г. Бердник, Г. А. Кучук, Н. Г. Кучук, Д. Н. Обидин, М.А. Павленко, А.В. Петров, В.Н. Руденко, О.И. Тимочко. – Кропивницкий: КЛА НАУ, 2016. – 248 с.
11. Формалізований опис процесу відбору інформаційних ознак для формування моделі повітряної обстановки / Ю. І. Полонський, І. О. Борозенець, С. Г. Шило, М. І. Литвиненко // Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. – 2016. – № 2. – С. 115-117.
12. Полонський Ю. І. Метод відбору інформаційних ознак для формування моделі повітряної обстановки / Ю. І. Полонський, І. О. Борозенець, С. Г. Шило // Системи управління, навігації та зв’язку. – Полтава: Полтавський національний технічний університет. – 2015. – № 2. – С. 109-112.
13. Dehais, F., Causse, M., Vachon, F., and Tremblay, S. Cognitive conflict in human–automation interactions: a psychophysiological study. Applied ergonomics 43, 3(2012), 588–595.
14. Sarter, N. B., Woods, D. D., and Billings, C. E. Automation surprises (1997), 1926–1943.
15. Кучук Г. А. Метод параметрического управления передачей данных для модификации транспортных протоколов беспроводных сетей / Г.А. Кучук, А.С. Мохаммад, А.А. Коваленко // Системи обробки інформації. – 2011. – № 8(98). – С. 211-218.
16. Sivaram, M., Batri, K., Amin Salih, Mohammed and Porkodi V. (2019), “Exploiting the Local Optima in Genetic Algorithm using Tabu Search”, Indian Journal of Science and Technology, Volume 12, Issue 1,2019. DOI: 10.17485/ijst/2019/v12i1/139577
17. Sivaram M., Yuvaraj D., Amin Salih Mohammed, Porkodi, V., ManikandanV. The Real Problem Through a Selection Making an Algorithm that Minimizes the Computational Complexity. International Journal of Engineering and Advanced Technology. 2018. Vol. 8, iss. 2. pp. 95-100.
18. Pizziol, S., Tessier, C., and Dehais, F. Petri net-based modelling of human–automation conflicts in aviation. Ergonomics 57, 3 (2014), 319–331.
19. Diez, M., Boehm-Davis, D. A., Holt, R. W., Pinney,M. E., Hansberger, J. T., and Schoppek, W. Tracking pilot interactions with flight management systems through eye movements. In Proc. of the 11thInt. Symp. on Aviation Psychology(2001), 1–6.
20. Kuchuk G., Kovalenko A., Komari I.E., Svyrydov A., Kharchenko V. Improving big data centers energy efficiency: Traffic based model and method. Studies in Systems, Decision and Control, vol 171. Kharchenko, V., Kondratenko, Y., Kacprzyk, J. (Eds.). Springer Nature Switzerland AG, 2019. Pp. 161-183. DOI: http://doi.org/10.1007/978-3-030-00253-4_8
21. Коваленко А. А., Кучук Г. А. Методи синтезу інформаційної та технічної структур системи управління об’єктом критичного застосування. Сучасні інформаційні системи. 2018. Т. 2, № 1. С. 22–27. DOI: https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.1.04
22. .Свиридов А. C., Коваленко А. А., Кучук Г. А. Метод перерозподілу пропускної здатності критичної ділянки мережі на основі удосконалення ON/OFF-моделі трафіку. Сучасні інформаційні системи. 2018. Т. 2, № 2. С. 139–144. DOI: https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.2.24
23. Svyrydov, A., Kuchuk, H., Tsiapa, O. (2018), “Improving efficiently of image recognition process: Approach and case study”, Proceedings of 2018 IEEE 9th International Conference on Dependable Systems, Services and Technologies, DESSERT 2018, pp. 593-597, DOI: http://dx.doi.org/10.1109/DESSERT.2018.8409201
24. Sarter, N. B., Mumaw, R. J., and Wickens, C. D. Pilots’ monitoring strategies and performance on automated flight decks: An empirical study combining behavioral and eye-tracking data. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society 49, 3(2007), 347–357.
25. Rushby, J. Using model checking to help discover modeconfusions and other automation surprises. Reliability Engineering &System Safety 75, 2 (2002), 167–177.
Опубліковано
2019-09-11
Як цитувати
Pavlenko M. Метод проектування та синтезу інформаційних моделей для оцінки обстановки в автоматизованих системах управління повітряним рухом / M. Pavlenko, M. Petrushenko, S. Shylo, I. Borozenec, O. Dmitriyev // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2019. – Т. 4 (56). – С. 3-7. – doi:https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.4.003.
Розділ
Контроль космічного та повітряного простору

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)